3 november 2017

Busen, mat och recept

Så är det äntligen fredag. Jag har haft fredagslängtan/känsla sedan i tisdags så det har varit en låååång vecka kan jag säga. För att pigga upp mig lite så köpte jag mina fredagsblommor redan i onsdags. Jag är inget större fan av rosa men de här var helt ok eftersom de är nästan neonrosa. Jag brukar alltid tveka att köpa rosor för de hinner inte ens slå ut innan de vissnar, men de flesta i den här buketten har faktiskt slagit ut, så här 2 dagar efter att jag tog bilden, så det finns hopp. Jag gillar snittblommor och har alltid en bukett ståendes i vasen. De är ganska billiga här i England så det är ingen större utgift heller.
Idag har jag jobbat, naturligtvis, gymmat, naturligtvis, och betalat av den andra och sista halvan av morsans och min resa till Maldiverna i januari så nu är det bara att börja längta:-)

I onsdags var det dags för Busens årliga förkylningsvaccination och det var en jamande katt som Steve och jag kånkade på längs gatorna. Jag tycker det är ganska så pinsamt, och det gör inte saken bättre att vi måste passera en grundskola, alltid är det någon liten tjej som kommenterar honom till sin mamma. I onsdags sa en tjej när hon såg Busen i sin bur, "Look mummy, a pussy". Steve och jag hade lite svårt att hålla oss för skratt för "pussy" är också ett mycket vanligt smeknamn på en kvinnas könsorgan:-D.

Jag fick som vanligt gå in med Busen till veterinären medan Steve satt i väntrummet och tryckte. Jag tror att han inte tycker om att se när Busen får sin spruta😃. Busen satt tryckt intill mig under hela undersökningen och vaccinationen med illröda öron (hans öron blir alltid aggressivt rosa när han är stressad eller har sprungit runt) och såg då och då på mig som om han sa, "Hur kan du göra så här till mig?". Vår lilla gullplutt😍. Han är dock väldigt lugn och veterinären får undersöka honom utan att han reagerar nämnvärt. Innan han fick rymma in i buren igen så vägde vi honom och han vägde exakt lika mycket som för ett år sedan, 5,6 kg. Nu räcker det förhoppningsvis ett år till nästa gång.

Igår åkte Steve till sina föräldrar så jag har hela helgen för mig själv, väldigt skönt med egentid då och då. Det här innebar också att det var jag som fick en 5,6 kg kurrande klump på bröstet kl 6 i morse (Busen har INTE bytt till vintertid😒). Gulligt men alldeles för tidigt. Jag steg dock inte upp och när han inte fick den reaktionen han ville så bröt han ut sig på en extra prasslig plastpåse. Han vet att vi kommer att reagera förr eller senare när han tuggar på plats. Envisa kattskrälle😀. Jag schasade bort honom och sedan blev det lugnt, han vet att jag inte är lika lätt att få igång som Steve denna okristliga tid.

Ikväll gjorde jag tortillas som "fredagsmys", men det var inte vetetortillas utan blomkålstortillas. De är 10 000 gånger godare än de med vete och lika många gånger hälsosammare. Jag brukar göra dem då och då och man kan fylla dem med vad som helst. Eftersom jag köpte en färdiggrillad kyckling för två dagar sedan så fyllde jag dem med kyckling, vårlök, majonnäs och svartpeppar. Jag rekommenderar verkligen att ni provar att göra dem och gillar man inte koriander (jag älskar koriander) så är det bara att utesluta den
Blomkålstortillas
6 st

Ingredienser
3/4 st blomkålshuvud
1/2 tsk salt
2 msk saft från lime
1/2 dl koriander (färsk och hackad)
2 st ägg
Ev. halv matsked psylliumhusk (fiberhusk)

Gör så här

Dela ner blomkålen i mindre bitar och kör i en matberedare tills det att du har ett blomkålsris (eller riv på den griva sidan av ett rivjärn, det gör jag. Det skall bli ungefär 5 dl när det är malet. Lägg blomkålen på en tallrik och lägg plastfolie över. Micra i 2 minuter på full effekt (eller koka i en kastrull med vatten lika länge). Ta ut blomkålen och pressa ur så mycket vatten du bara kan. Jag hällde riset i en sil och lät det rinna av en stund. Häll upp i en skål. Blanda ner de övriga ingredienserna och blanda ihop till en jämn och fin deg. Klicka ut sex lika stora portioner på ett bakplåtspapper och platta ut dem så platt du bara kan till runda tortillas. Ställ in i ugnen på 190 grader i 10 minuter. Ta ut dem och vänd på dem och grädda i ytterligare 7 minuter. Fyll med valfri fyllning.

Jag har också provat på ett nytt recept på avocado- och äggsallad som jag hittade på den här bloggen och som passar till det mesta, inte minst till den grillade kycklingen som jag köpte. Jag rekommenderar också att ni provar på den här rätten, lika fantastiskt god som "tortillasarna" och precis lika hälsosamt.
Avocado- och äggsallad
2 portioner

Ingredienser
1 avokado
2 msk majonnäs
saften från 1/2 citron
4 ägg
1/2 selleri, finhackad
1 schalottenlök, finhackad
1 handfull koriander, grovhackad
salt, peppar

Gör så här
Koka äggen nästan hårdkokta (ca 12 min om ni kokar från kallt vatten). Mosa avokadon med citronsaft och majonnäs. Finhacka sellerin. Grovhacka koriandern. Skala och dela äggen med äggdelare (kors och tvärs) Blanda ihop allt försiktigt, det ska inte bli för mosigt.

Ja där fick ni två fantastiska recept att bita i, länge sedan dess:-)

En annan sak som jag gjort den här veckan är att delta på ett SWEA-styrelsemöte. Vi höll det hos ordförande Karin som bor flott i Hammersmith med utsikt över Themsen. Hon hade gjort två grymt goda soppor, lågkolhydrat naturligtvis eftersom hon också äter den kosten. En var med morot- och kokos och den andra med blomkål. Man kunde sedan strössla över stekt bacon och pumpafrön. Jag är ingen stor soppfantast men de här var väldigt goda och mättande.
Ja det var min arbetsvecka. Imorgon blir det nog bara gymmet och kanske en runda i vårt shoppingcenter och på söndag funderade jag på att åka in till Westfield shoppingcenter i Shepherds Bush efter mitt Body Pump-pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...